Pilates

'Na 10 uur voelt u zich beter,

na 20 uur ziet u er beter uit,

na 30 uur heeft u een nieuw lichaam.' Joseph Pilates

 

Pilates is een trainingsvorm ontwikkeld door Joseph Pilates in het begin van de 20e eeuw. Zijn inzichten zijn meer dan ooit actueel.

 

De methode bestaat uit langzame, vloeiende en gecontroleerde bewegingen.Bij elke oefening komen meerdere spiergroepen tegelijk aan bod waarbij zowel kracht als lenigheid worden getraind. 

 

Wanneer je regelmatig volgens de Pilatesmethode traint, krijg je een betere houding . De oefeningen kunnen rugklachten voorkomen en verminderen en spanningen t.h.v. de schoudergordel, de bovenrug en de nek reduceren.

 

Pilates is geschikt voor iedereen: jong en oud, mensen die net beginnen met lichaamsbeweging maar ook mensen in topconditie of als aanvulling op andere bewegingsvormen of sporten. Ook wie rugklachten, knieklachten of andere lichaamsklachten heeft, kan vaak meedoen.

 

In deze lessen worden matoefeningen aangeboden. Er wordt ook regelmatig gebruik gemaakt van een flexband en/of softbal.

 

Kenmerken van Pilates:

  • Veel aandacht voor het versterken van de diepe buik- en rugspieren, ook wel core stability genoemd. Een sterk en stabiel lichaamscentrum zorgt ervoor dat we dagelijks beter functioneren. Het is een goede basis voor alle sportdisciplines en vermindert de kans op blessures.
  • Ook de stabiliserende spieren van de schoudergordel aangesproken.
  • De oefeningen verbeteren tevens de mobiliteit, op de eerste plaats van de romp, en de coördinatie.
  • Kwaliteit vóór kwantiteit: er wordt veel aandacht besteed aan de juiste uitvoering van de oefeningen. Eén nauwkeurig uitgevoerde oefening levert meer op dan tien slecht uitgevoerde oefeningen.
  • Een op de oefeningen afgestemde ademhaling helpt bij de activering van de dieper gelegen spieren en werkt ontspannend.
  • Concentratie: doordat je je maximaal moet concentreren op je lichaam om de beweging zo correct mogelijk uit te voeren, voel je je na de training fris en ontspannen.
  • Transfer naar het dagelijks leven: je zal merken dat je buiten de lessen automatisch je houding beter verzorgt.
  • Naarmate je de oefeningen beter kent, kan je deze uitvoeren in een vloeiende reeks. Met een kwartiertje tijd kan je zo dagelijks thuis een zinvolle beweegsessie inplannen.